Luftfugtighed og instrumenter
Det bedste du kan gøre for et musikinstrument er at være opmærksom på den relative luftfugtighed (rl) og temperaturen.
Vinteren er det tidspunkt på året, man bør være mest opmærksom. Længere perioder med kulde kombineret med et opvarmet indeklima kan give en rigtig lav relativ fugtighed, ofte ned til 30% eller lavere. I løbet af vintersæsonen får jeg en del instrumenter ind på værkstedet, som enten er revnede eller har et indsunket dæk. Det er ofte dækket der lider størst skade, da det bærer trækket fra strengene.
Instrumentets evne til at modstå udtørring afhænger bla. af, under hvilke forhold det er bygget. Jeg bygger ved ca 45% relativ luftfugtighed. Hvis du sørger for at instrumentet ikke opbevares tørrere end 40% i længere tid, så skulle der ikke ske noget. Ligeledes bør luftfugtigheden ikke komme over ca 70% i længere perioder.
Fugtig luft er ikke helt så skadeligt som tør luft, ofte oplever man at strengene på en akustisk guitar ligger lidt højere over båndene i de fugtige perioder fordi dækket hæver sig i takt med at træet optager fugten og udvider sig. I ekstreme tilfælde kan det også give skader, men så skal det være meget fugtigt i lang tid.
Det er altid en god idé at opbevare instrumentet i en kuffert eller god taske. Så sker optagelse og afgivelse af fugt langsomt, og træ og lim kan følge med.
Hæng ikke instrumenterne på væggen i et lokale opvarmet med brændeovn.
Alt dette sagt, så skal man heller ikke blive parnoid! Brug en befugter i kassen i de tørreste perioder, husk at holde den befugtet, anvend sund fornuft og kig på instrumentet. Begynder båndenderne at stikke ud fra gribebrættets kant, så de mærkes mere end normalt? Ligger strengene tættere på båndene end normalt? Er dækket konkavt foran stolen? Så er det en god ide at tilføre lidt fugt.
Planet Waves, bla, laver forskellige produkter til dette formål.
Akustiske guitarer er klart mest følsomme, men det giver også god mening at passe på elguitarer og basser, især af hensyn til hals og gribebræt.
Ud over at bygge ved ca 45 % rl giver jeg mine akustiske instrumenter et meget tyndt lag shellak indvendig. Det gør dem ikke fugttætte, men forsinker optagelse og afgivning af fugt, så hurtige udsving ikke mærkes. Men man skal stadig være opmærksom.